Pengajaran Harian
Tarikh: 9.4.12
Masa: 1:00-2:00 (1 Jam)
Tahun: 2
Bilangan Murid: 35 orang
Tema: Mari Bersukan
Tajuk: Kata Kerja
Objektif:
Pada akhir pelajaran murid dapat:
1.Memahami makna perkataan yang belajar pada hari ini.
2.Dapat melengkapkan ayat dengan kata kerja yang betul
Fokus Utama:
5.1 Aras ii memahami perkataan, frasa dan ayat.
Fokus sampingan:
7.1 Aras 1 ( i )
menyatakan maksud perkataan dan frasa dalam ayat yang diberikan.
Pengetahuan sedia ada:
Murid pernah membaca kata kerja yang di dalam buku teks.
Sistem Bahasa:
Tatabahasa:Kata Kerja, Kata Nama Khas.
Kosa Kata:
Pengisian Kurikulum:
Ilmu: Pendidikan Jasmani dan Kesihatan
Nilai: Tolong menolong,kerjasama
Kemahiran Bernilai Tambah:
Kemahiran Berfikir: menjana idea, memadankan.
Kemahiran Belajar Cara Belajar: mendengar aktif.
Kecerdasan pelbagai: verbal-linguistik, muzik.
Bahan bantu Mengajar:
1.komputer
2.projektor
3.papan manila
4.pen marker
5.lembaran kerja
Langkah/masa
|
Isi kandungan
|
Aktiviti Pengajaran dan Pembelajaran
|
Catatan
|
Set induksi
3 minit
|
1.Guru mengambil kerusi lalu duduk.
2.Soalan:
Apakah yang dilakonkan oleh guru?
Duduk.
|
1.Guru mengambil sebuah kerusi lalu duduk.
2.Murid diminta menyatakan perbuatan yang dilakonkan oleh guru.
3.Guru mengaitkan aktiviti dengan tajuk pelajaran hari ini.
|
BBM:
Kerusi
KB:
Menjana idea
|
Langkah 1
20minit
|
|
1.Guru menayangkan perkataan.
2.Murid diminta membaca perkataan yang telah ditayangkan.
3.Murid diminta secara sukarela untuk melakon aksi perkataan.
4.Guru memberi contoh ayat.
5.Murid diminta bina ayat secara lisan dengan menggunakan kata kerja yang telah dipelajari.
6.Guru membetulkan ayat murid sekiranya terdapat kesalahan.
|
BBM:
Komputer
Projector.
|
Langkah 2
15 minit
|
Aktiviti kumpulan
1.Murid diminta bina ayat dengan perkataan yang baru belajar.
|
1.Murid diminta duduk dalam kumpulan.
2.Guru mengagihkan papan manila dan pen marker kepada murid.
3.Setiap kumpulan diminta membina lima ayat dengan menggunakan kata kerja yang telah pelajari.
4.Setiap kumpulan diminta memperkenalkan dan membaca ayat mereka.
5.Setiap kumpulan diminta memperkenalkan dan membaca ayat mereka.
6.Guru beri galakan kepada kumpulan yang dapat menjawab soalan dengan betul.
|
BBM:
Papan manila
Pen marker
Nilai:
Kerjasama
Tolong menolong
|
Langkah 3
7 minit
|
Aktiviti kelas
Murid diminta menjawab soalan dengan betul.
|
1.Guru menayangkan soalan.
2.Murid diminta menjawab soalan.
3.Guru membetulkan jawapan murid sekiranya terdapat kesalahan.
4.Murid diminta membaca jawapan secara sekelas.
|
BBM:
Komputer
Projektor
KB:
Memadankan
|
Langkah 4
10minit
|
1.Guru mengagihkan lembaran kerja kepada semua murid.
2.Murid-murid diminta menjawab secara individu.
3.Murid secara sukarela diminta bangun dan membaca jawapannya.
4.Guru meminta murid membaca jawapan yang betul.
|
BBM:
Lembaran kerja
| |
Penutup
5minit
|
1.Guru menayangkan lirik lagu.
2.Murid diminta menyanyi sambil melakonkan aksi perkataan.
3.Guru minta murid-murid menyatakan kata kerja yang terdapat dalam lirik lagu.
4.Guru membuat rumusan.
|
BBM:
Lirik lagu
Komputer
Projektor
|
Lembaran Kerja
Nama: ______________
menyapu
|
mencuci
|
membeli
|
menulis
|
menggogok
|
menbaca
|
1.Hobi Shu Zhi ialah_____________________ buku cerita.
2.Saya _____________________ gigi setiap pagi.
3.Saya menolong ibu _____________________ lantai pada waktu lapang.
4.Kakak _____________________ surat kepada abang yang barada di Kelantan.
5.Ibu _____________________sebuah beg yang baru kepada adik.
6.Jia Yan menolong ibu _____________________pinggan mangkuk selepas makan.
RPH cikgu kreatif dan menarik. Taniah!
ReplyDelete